سلوک

در خلاف آمد عادت بطلب کام ...

سلوک

در خلاف آمد عادت بطلب کام ...

سلام. اینجا سعی می‌کنم جدی و جذاب بنویسم.

نشانی کانال تلگرامم:

https://t.me/aphabibian

آخرین نظرات
  • ۲۱ تیر ۹۸، ۱۱:۵۲ - 00:00 :.
    :)
  • ۵ تیر ۹۸، ۲۳:۱۵ - محسن خطیبی فر
    دقیقاً.

یاد رضا سیدحسینی

چهارشنبه, ۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۲ ق.ظ



رضا سیدحسینی در فیلم« قاف.الف» از قیصر امین پور گفت و به فاصله‌ی کمتر از ده روز بعد از مصاحبه خودش نیز به قیصر پیوست. این شاید جزو آخرین عکسهای ایشان باشد. این ملاقات رو من جزو شانس‌های زندگی‌ام محسوب می‌کنم. نسل من و یکی دو نسل قبل از من مکتبهای ادبی غرب را با کتاب «مکتبهای ادبی» ایشان شناخت و ویرایشهای متعدد این کتاب دو جلدی برای من همیشه نشان از تعهد و پایبندی ایشان به آموزش صحیح نسلهای جوان‌تر داشت. اگر چاپ‌های اولیه‌ی کتاب و چاپ دهم را که در سال ۱۳۷۱ منتشر شد، دیده باشید، فقط از تفاوت حجم دو چاپ به میزان زحمتی که ایشان در این سال‌ها، فقط برای همین یک کتاب کشیدند، پی می‌برید. حال ما  باقی آثار ترجمه‌ی ایشان و کار بزرگش، فرهنگ آثار را در نظر نمی‌گیریم. در مقدمه ی چاپ دهم این کتاب نویسندگان و نوآمدگان را هشداری داده‌اند که جالب است: «اما بهتر است در مورد این مباحث(نقد ادبی) نیز مانند بحث مکتبهای ادبی دچار خوش باوری نشویم و یکبار برای همیشه بدانیم که هیچ ادبیاتی با تقلید از دیگران به وجود نمی‌آید، اگر ما در گذشته ادبیات پرباری داشته‌ایم به سبب پشتوانه‌ی غنی تئوریک آن بوده است که امروزه با این که مورد توجه پژوهشگران غربی است، خود ما از آن غافلیم و تا این تئوریها امروزی نشود و ما پا به پای پیشرفت مطالعات ادبی در غرب، به فطرت خویشتن بازنگردیم و آثار امروزی، از پشتوانه‌ی قوی فرهنگی(چه در قالب و چه در محتوا) برخوردار نباشد، نمی‌توانیم منتظر باشیم که تنها با تقلید از دیگران و به طور تصادفی به رشد ادبی دست یابیم.»

 °°°° 

توضیح عکس: مرحوم رضا سیدحسینی, آقای مهدی حجوانی  و من 

عکس به نظرم متعلق به سال ۱۳۸۸ است.

نظرات (۴)

  • محسن خطیبی فر
  • سلام
    چ خوب ک از ایشون یاد کردین. من هم ی یادگاری دارم از برخوردشون با این خبر ک: یک کتاب را در ایران چند نفر مترجم مختلف و با سبک و سیاق خود منتشر می‌کنند. سید رضا حسینی بعد از شنیدن خبر، لحظه‌ای مبهوت حرف مجری شد و بعد با یک حال تاسفی گفت: -مردم چ قدر بی‌کارند!

    من خیلی بهشون علاقه داشتم و وقتی از دنیا رفت، از ته دل غمگین شدم. خدا رحمت‌ش کنه این ترک اردبیلی رو.
    پاسخ:
    لعنت به دنیایی که بزرگانش اینقدر راحت به محاق فراموشی می‌روند و کوتوله‌ها را هی پیش چشم می آورد.
  • محسن خطیبی فر
  • حرف ناامیدانه‌ای است و گفتن ندارد، اما ب جد در حال مضمحل‌شدن‌ایم. نشانه‌اش؟ همین ک ادعاها ب توان زرق و برق بیش از حد، تمام زندگی تهی‌مان را پر کرده. خدا ب داد ما برسد...
    پاسخ:
    علی‌رغم این همه نشانه‌ی بد من به شدت امیدوارم. حس می‌کنم که اتفاق هایی در حال رخ دادن‌اند که ما نمی‌بینیم، حال یا نمی‌گذارند یا نمی خواهیم و یا نمی‌توانیم. فقط باید نگاهمان عمیق تر باشد....
  • محسن خطیبی فر
  • بیش از حد تعریف‌شده برای گذشتگان ما، این نسل حال حاضر مسلمان؛ باید صبر پیشه کنند تا قدم‌های آخر طی شود. اما لازمه‌ش خو‌ش‌دلی و دل‌رحمی و عطوفت بین امت اسلام است ک در این زمینه دچار ضعف و سستی هستیم مع‌الاسف.
    پاسخ:
    امروز داشتم به تفاوت صاحبان آگاه حق با خود حق پنداران فکر می کردم. مشکل خود حق پندارانند. جاهل و هیاهومدار و بی تقوا. این ها نقطه‌ی ضعف هر جبهه‌ای اند. خواه حق و خواه باطل. این‌ها لرزاننده‌ی پایه‌های آن خوش‌دلی و دل‌رحمی و عطوفت‌اند. 
  • محسن خطیبی فر
  • دقیقاً.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی